SanDisk Extreme adalah kad mikroSD 400GB terpantas di dunia

Kad mikroSD adalah satu pilihan untuk menambah storan yang murah dan mudah. Tetapi prestasinya masih tidak dapat menyaingi storan dalaman seperti SSD atau UFS. Jurang itu makin dirapatkan apabila Western Digital mengumumkan kad memori UHS-I terpantas, Sandisk Extreme UHS-I microSDXC 400GB.

Kad mikroSD 400GB bukanlah yang paling besar dalam pasaran kini, tetapi kad SanDisk ini adalah yang terpantas dan sangat besar. Ia mengguna pakai teknologi PCI-E dari WD, pertama seumpamanya di dalam kad mikroSD untuk mencapai kepantasan ini.

Kad memori ini boleh mencapai kelajuan membaca sehingga 160Mb/s, 50% lebih pantas dari model sebelum ini serta kelajuan menulis sehingga 90Mb/s. Ia juga mematuhi tetapan A2, untuk melancarkan aplikasi dengan pantas di telefon pintar.

Dengan kelajuan pantas sebegini, rakaman video 4K serta gerak perlahan yang semakin popular kini dapat dibuat dengan lebih panjang kerana kurangnya masa menunggu untuk menulis di kad memori. Ini membantu melancarkan operasi pembuat kandungan kreatif dan multimedia.

Kad Sandisk Extreme 400GB ini dilaporkan berharga USD300 (~RM1,176). Sebelum ini, SanDisk telah pun menjual kad memori SanDisk Ultra 400GB di Malaysia pada harga RM1,499. Ia kini boleh dibeli di Lazada pada harga RM1,059. Berapa pula kad mikroSD berwarna merah emas yang lebih laju ini akan dijual kelak?