iPhone SE2 mahu kitar semula rupa telefon enam tahun lepas

Baru sahaja bercerita tentang iPhone SE2 mungkin menerima rekaan serba baru, datang pula satu berita lain yang menafikannya. Telefon kompak baru dari Apple ini mungkin akan mengitar semula rekaannya, dari iPhone 5.

Berita dari Macotakara melaporkan, temubual dengan pembuat casing menyatakan model iPhone SE seterusnya akan mengekalkan rupa hadapan yang sama, serta masih memiliki pengimbas capjari Touch ID, bukannya FaceID. Tetapi sudah pasti ia akan dipasang dengan cip lebih berkuasa, dijangka cip Apple A10 Fusion yang terdapat pada iPhone 7. Kamera juga dijangka lebih baik.

Tetapi apa yang baru adalah bahagian belakangnya. Ia mungkin diperbuat dari kaca sama seperti iPhone 8. Bermakna, ia akan menyokong pengecasan wayarles Qi.

Satu lagi persamaan yang dibuat Apple pada iPhone SE2 ini, adalah dengan membuang port audio 3.5mm. Dengan membuangnya, mungkin Apple akan menjadikan telefon ini kalis air dan debu IP67.

iPhone SE2 dijangka akan dilancarkan seawal bulan Mei akan datang. Masih adakah yang berminat untuk menggunakan telefon pintar berskrin 4.0-inci? Apatah lagi untuk iOS. Mungkin lebih baik mendapatkan iPhone 7 dengan harga yang lebih murah sekarang.

[Sumber: AppleInsider, Macotakara]