OPPO Find X akan hadir dengan teknologi yang tiada pada telefon pintar masakini

OPPO Find X, peranti flagship OPPO yang kembali selepas menghilangkan diri selama 4 tahun akan dilancarkan di Paris pada 19 Jun 2018. Seminggu yang tinggal ini membawakan beberapa berita yang sahih dan samar-samar.

Adakah OPPO Find X akan hadir dengan perkara yang sama seperti telefon pintar lain atau ia memiliki ciri-ciri istimewa tersendiri? Bermula dari poster yang dikatakan terbocor, ia menerangkan OPPO Find X memiliki kuasa yang tinggi, menggunakan cip Snapdragon 845, bersama 8GB RAM dan 256GB storan.

Seperti masa yang lepas, OPPO memperkenalkan teknologi baru telefon pintar pada setiap model baru Find. Dijangka Find X turut akan hadir dengan teknologi baru.

Antara yang diperkatakan adalah pengecasan Super VOOC yang jauh lebih pantas dari VOOC. Teknologi Super VOOC telah diperkenalkan di pameran MWC 2016 di mana ia boleh mengecas penuh bateri dalam masa 15 minit sahaja.

Manakala teknologi zum optikal 5x telah OPPO demonstrasikan semasa pameran MWC 2017. Ia menggunakan teknologi periskop seperti teropong kapal selam, di mana lensa zum bergerak dari kiri ke kanan, membolehkan badan telefon pintar kekal nipis. Jika muncul di Find X, ia akan mengatasi zum optikal 3x yang dipegang oleh Huawei P20 Pro.

Pada Januari tahun ini, OPPO telah mengumumkan program 5G dengan kerjasama Qualcomm. Dari sini, mereka telah berjaya mendemonstrasikan panggilan Video 5G menggunakan teknologi struktur cahaya 3D. Ia membolehkan panggilan video merakam wajah secara 3D, memberi ruang kepada inovasi seperti pengecaman wajah 3D, pembayaran jarak jauh, permainan dan lain-lain. Tetapi teknologi 5G masih lagi di peringkat ujian, kami tak menjangka Find X akan memiliki teknologi ini.

Adakah Find X akan meneruskan tradisi siri Find yang hadir dengan teknologi serba baru di telefon pintar? Jika tidak semua yang diatas, harapnya OPPO akan memuatkan satu teknologi baru di Find X. Sama-sama kita nantikan pengumuman OPPO pada 19 Jun kelak di Paris.