fbpx

Google Stadia Adalah Spotify Untuk Permainan Game

Spotify adalah saluran ruji untuk kita mendengar lagu. Bagusnya Spotify adalah kita boleh dengar lagu di telefon, TV, dan sebagainya. Tapi cuba anda gantikan lagu dengan games AAA contohnya Assassin Creed: Odyssey. Itulah Google Stadia, satu perkhidmatan baru daripada Google yang secara rasminya memahat nama Google dalam industri permainan.

Konsep Google Stadia, main dimana-mana, bila-bila masa

Melalui Google Stadia, anda boleh memainkan permaianan AAA ataupun kita panggil “game berat” di mana-mana platform yang menyokong Stadia hatta komputer dengan spesifikasi “kentang” sekalipun, asalkan memiliki sambungan Internet.

Google juga memberi jaminan setiap permainan yang disokongnya boleh dimainkan pada konfigurasi setinggi mungkin.

Dengan adanya Google Stadia, frasa “PC Master Race” tentunya sudah sampai ke penghujungnya kerana semua pengguna menikmati kuasa pemroses yang sama rata tidak kira melalui medium mana mereka bermain. Hal ini kerana tugasan pengkomputeran berat dijalankan di sebuah pusat data milik Google dan peranti pengguna bertugas hanya untuk memaparkan gambar dan menerima input dari pemain.

Disebabkan semua pengguna secara teknikalnya ada PC yang sama, tiada lagi masalah lagging disebabkan adanya peserta dengan spesfikasi terhad. Maka, menurut Google, permainan Battle Royale yang disertai hanya 100 pemain hari ini boleh ditingkatkan kepada 1,000 pemain melalui Stadia.

Prestasi pusat data Google Stadia berbanding konsol generasi terkini

Keunikkan Stadia yang seterusnya adalah anda boleh sambung bermain permainanan merentasi medium tanpa perlu “save” kerana semuanya berlaku di awan. Maka tidak perlu risau lagi masalah data save anda musnah.

Bersama-sama servis Stadia, pad kawalan Stadia turut dilancarkan. Ia bukanlah pad kawalan Bluetooth sebaliknya bersambung secara terus dengan Wi-Fi. Ia secara automatik memilih paparan mana yang ingin anda kawal.

BACA  Stadia Connect Bakal Dedahkan Segala Yang Perlu Anda Tahu Untuk Mula Strim Game Ke Komputer

Pad kawalan Stadia

Google Stadia akan dilancarkan dalam tahun 2019 di beberapa market utama sahaja. Persoalannnya, berapakah agaknya yuran langganan servis ini bila dikomersialkan kelak? Tonton pembentangan penuh Google Stadia di bawah.