Lupakan Chrome Sebab Kita Ada Microsoft Edge Yang Baru

Orang selalu kata yang satu-satunya fungsi Microsoft Edge adalah untuk muat turun Google Chrome bukan? Tapi untuk tahun 2020, Microsoft ingin lenyapkan kenyataan tersebut dengan pengenalan Microsoft Edge yang baharu. Ini bukan Edge yang biasa sebab ia menyaluti kerangka Chromium, kerangka yang hampir sama yang digunakan pada Google Chrome.

Hal ini bermakna, Microsoft telah membangunkan semula pelayar Internet rasmi sistem operasi Windows dan membersarakan Edge lama dengan menjenamakan semula sebagai Edge Legacy. Microsoft mengatakan yang pelayar baru ini jauh lebih baik dan lebih luas compatibility-nya berbanding enjin EdgeHTML yang diguna pakai dalam versi lama.

Anda boleh jangkakan prestasi yang lebih kurang sama dengan Google Chrome berserta beberapa tweak yang disuntik oleh Microsoft sendiri. Persoalan yang pastinya ditanyakan oleh pengguna adalah, “adakah ia ketagih RAM seperti saudara Chrome-nya?”

Daripada pemerhatian awal, ia sedikit lebih baik namun ini adalah versi vanilla, tanpa sebarang Extension walhal di Chrome yang sedang saya gunakan ini sudah sarat dengan Extension.

Lagi manfaat apabila gunakan enjin Chromium adalah, semua pemalam kegemaran anda di Chrome, boleh dipindah masuk ke Edge.

Nak mula gunakan Edge baharu? Pergi ke halaman ini.

BACA  Huawei Y7p ahli terbaru dan paling mampu milik dalam ekosistem HMS