Jumlah hari semenjak PKP dilaksanakan

HARI

PKP bermula pada: 18 Mac, 2020

PKPP dijangka tamat dalam

HARI

PKPP dijangka ditamatkan pada 31 Dec, 2020

Ikuti liputan COVID‑19 kami di sini

Xiaomi kurangkan plastik dalam kotak Mi 10T Lite tanpa buang aksesori

Alasan utama Apple untuk tidak memberi kepala pengecas dan fon telinga di dalam kotak iPhone, adalah demi alam sekitar dengan mengurangkan barang yang kurang digunakan. Perkara ini disahut oleh Xiaomi, tetapi tanpa membuang sebarang perkakas dari dalam kotak.

Dalam satu utusan di twitter, Xiaomi menyatakan komitmen mereka untuk mengurangkan penggunaan plastik di dalam kotak sebanyak 60%, bermula dengan Mi 10T Lite di Eropah. Bermakna, pembeli Mi 10T Lite masih menerima kepala pengecas, casing lutsinar dan kabel USB-C. Tentang fon telinga, ia memang sudah lama tidak diberikan oleh Xiaomi.

Dari gambar yang dikongsi Xiaomi, kelihatan seperti kotak Mi 10T Lite memiliki isi yang sama seperti peranti Xiaomi sebelum ini. Malahan, kotak tersebut dan isinya lebih banyak diperbuat dari kertas, seperti buku manual dan pembahagi ruang. Mungkin Xiaomi tidak lagi menggunakan pembalut plastik untuk telefon dan perkakasnya.

Walaupun banyak jenama mempersendakan Apple apabila tidak lagi memberikan kepala pengecas dan fon telinga di dalam kotak iPhone, jangan lupa bahawa jenama yang sama juga pernah mentertawakan Apple semasa melancarkan iPhone X dengan takuk besar di dahi, dan membuang jek audio. Tidak lama kemudian, mereka juga meletakkan takuk besar di skrin dan tidak lagi memasang jek audio di telefon pintar.

Xiaomi sendiri, sejak awal dulu tidak pernah memberikan fon telinga di dalam kotak telefon pintar mereka. Alasannya nak kurangkan kos. Tetapi untuk kepala pengecas, ia mungkin sukar untuk dibuang.

BACA  Google akan padamkan gambar anda dari server-nya kalau anda penuhi 2 kriteria ini

Ini kerana Xiaomi antara peneraju terawal memperkenal pengecas berkuasa tinggi, yang mahal dan sukar ditemui. Ia berbeza dengan iPhone 12, yang menyokong pengecasan PD 18W dan boleh didapati di hampir semua kepala pengecas baru.

Sumber: GSMArena