Google Maps lancar navigasi khas buat penunggang motosikal

Kelebihan menunggang motosikal adalah ia dapat mengatasi kesesakan kerana dapat menyelit di tengah jalanraya. Tetapi, terdapat juga laluan di mana motosikal tidak boleh melaluinya, serta beberapa laluan khusus hanya untuk pengguna motosikal.

Semua ini akan menjadi lebih mudah dengan kemaskini terbaru Google Maps. Hari ini, Google Malaysia melancarkan mod motosikal di dalam Google Maps dengan ciri-ciri khas buat penunggang motosikal di seluruh negara.

Untuk menikmati ciri terbaru ini, pengguna hanya perlu mengemaskini Google Maps ke versi 9.80 dan ke atas. Apabila membuka Google Maps dan memilih navigasi dengan menekan butang Directions, maka akan terdapat pilihan pemanduan kereta, motosikal, pengangkutan awam serta berjalan kaki.

Malaysia adalah negara kedua di Asia Tenggara mod motosikal ini dilancarkan. Awal tahun ini, Google telah melancarkannya buat pertama kali di Indonesia. Penggunaannya akan diluaskan lagi ke negara lain di masa akan datang.

Buat penunggang motosikal, model pembelajaran mesin Google atau Google Machine Learning akan menganggarkan masa ketibaan dan cadangan laluan lebih tepat jika lebih banyak mod motosikal di Google Maps digunakan.

Tapi ingat, jangan sampai ia membahayakan diri dan pengguna jalanraya yang lain. Berhenti untuk menggunakannya dan semak dengan teliti sebelum memulakan perjalanan.

BACA  POCOPHONE F1 pecah rekod harga peranti Snapdragon 845 termurah di Malaysia