Tatacara Penamaan Wi-Fi Diubah, Wi-Fi AC Kini Dipanggil Wi-Fi 5

Wi-Fi Alliance hari ini mengumumkan piawian Wi-FI baru yang dikenali sebagai Wi-Fi 6 untuk menggantikan Wi-Fi 802.11ac yang berusia lebih 5 tahun.

Bersama-sama pengenalan Wi-Fi 6 mereka turut mengumumkan perubahan pada tatacara penamaan Wi-Fi dan ia melibatkan WI-Fi N dan keatas. Mulai sekarang Wi-Fi N dikenali sebagai Wi-Fi 4 dan Wi-Fi AC kini dipanggil Wi-Fi 5.

Seperti biasa beberapa penambahbaikkan dibawakan piawian baru ini berbanding yang lama. Antaranya adalah:

  • Perpindahan data yang lebih pantas
  • Keluasan jalur lebih tinggi
  • Prestasi yang baik walau rangkaian di tahap tepu
  • Kecekapan tenaga yang lebih baik

Teknologi OFDMA pada Wi-Fi 6 tambah baik kecekapan perpindahan data berbanding OFDM

Kesemua manfaat ini digarap demi menampung permintaan pengguna terhadap capaian Internet yang lebih pantas. Berikut adalah beberapa manfaat dunia sebenar kelak:

  1. Rangkaian Wi-Fi kediaman akan menikmati sambungan wayarles yang lebih utuh untuk melayani kandungan 4K serta masalah interferes gelombang yang minimum
  2. Sistem hiburan dalam kenderaan turut mampu ditambah baik apabila latensi dikurangkan dengan penggunaan teknologi OFDMA (orthogonal frequency division multiple access)
  3. Pejabat dengan staff yang ramai boleh menikmati Wi-FI tanpa gangguan dengan adanya tenkologi pengisyaratan MAC yang lebih baik.
  4. Lapangan e-Learning turut menikmati manfaat latensi minimum kesan OFDMA untuk menggunakan teknologi AR/AR dalam pembelajaran.
  5. Di lokasi berkepadatan tinggi seperti stadium, pengalaman Wi-Fi pengguna ditambah baik kesan kawal selia klien yang lebih baik pada piawaian Wi-FI 6

Wi-Fi Alliance adalah sebuah organisisi bukan berasaskan keuntungan yang ditubuhkan untuk mengawal selia teknologi Wi-Fi. Ia dianggotai lebih 550 syarikat dan antara nama besar di dalamnya adalah seperti Apple dan Microsoft.

[Sumber: Wi-FI Alliance]

BACA  honor Band 3 Cantas Mi Band 3 Dalam Segmen Gelang Penjejak Aktiviti