Facebook Lite diperkenal buat pengguna iPhone di Malaysia

Facebook Lite adalah aplikasi yang mesra penggunaan data dan ruang storan. Ia telah diperkenalkan untuk Android pada tahun 2015, dan kini ia telah tiba di iOS. Tetapi hanya beberapa negara terpilih sahaja yang boleh menggunakannya buat masa ini, termasuk Malaysia.

Ruang storan merupakan mimpi ngeri pengguna iPhone, terutama dengan storan 16GB. Kedatangan Facebook Lite ini amatlah dialu-alukan kerana saiz muat turun fail pemasangan sangatlah kecil, kurang dari 5MB. Ia juga mengambil ruang yang kecil untuk pemasangan.

Selepas dipasang, Facebook Lite juga tidak banyak menggunakan data seperti Facebook biasa. Pengguna boleh memaparkan kemaskini rakan-rakan di Facebook dengan lebih pantas.

Bukan itu sahaja, Facebook juga memaklumkan video di Facebook Lite boleh ditonton walaupun dengan sambungan 2G seperti EDGE. Ini menunjukkan betapa kecilnya data yang digunakan oleh Facebook Lite.

Walaupun kecil, Facebook Lite masih memiliki ciri-ciri penuh Facebook seperti News Feed, status, notifikasi serta menangkap gambar dan muat naik video. Pasti lebih lengkap Facebook Lite jika digandingkan dengan Messenger Lite. Buat masa ini, Messenger Lite belum terdapat di iOS.

Walaupun telefon pintar semakin canggih, trend penghasilan aplikasi ringan dan jimat data ini semakin meluas. Telah banyak aplikasi sebegini diperkenalkan di Android, tetapi ia baru mahu cuba menempah tempat di iOS.

Kepada pengguna peranti iOS yang mahu mencuba Facebook Lite, boleh memuat turunnya di Apple Appstore. Adakah anda akan beralih ke Facebook Lite atau lebih selesa menggunakan Facebook biasa?

BACA  Snapdragon 8cx Perkasa ACPC Dengan CPU 7nm Pertama Untuk Laptop