fbpx

SKMM nasihat tukar kata laluan Facebook dan Instagram secepat mungkin

Minggu lepas, Facebook mengakui bahawa kata laluan pengguna mereka disimpan secara teks dan tidak terlindung. Malah, kata laluan ini boleh diakses oleh semua pekerja Facebook.

Tetapi mereka menyatakan tiada penyalahgunaan dilakukan oleh pekerja Facebook terhadap kata laluan ini. Tiada juga penemuan kata laluan ini digunakan oleh pihak luar.

Sebagai langkah berjaga-jaga, Facebook akan memaklumkan kepada ratusan juga pengguna Faebook Lite, puluhan juta pengguna Facebook dan puluhan ribu pengguna Instagram yang terkesan dengan masalah keselamatan ini.

Sebagai badan yang menjaga operasi internet di Malaysia, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mahu pengguna Facebook dan Instagram yang menerima notifikasi keselamatan dari Facebook, untuk menukar kata laluan Facebook dan Instagram mereka serta merta.

Untuk menukarnya, pastikan ia dilakukan menerusi aplikasi rasmi Facebook dan Instagram, atau melalui laman web rasmi. SKMM juga berpesan agar orang ramai tidak terperangkap di dalam penipuan seperti phishing scam dan tidak membuka sebarang pautan yang dihantar dari orang yang tidak dikenali atau sumber yang meragukan.

SKMM akan terus memantau situasi ini dan berhubung secara terus dengan Facebook berkenaan perkembangan semasa berkaitan sebarang masalah keselamatan.

[Sumber: SKMM]

BACA  Android Q akan hadir ke peranti Xiaomi anda seawal September 2019