Cara untuk aktifkan tema gelap pada Google Calendar

Seperti yang kita ketahui, Google kini semakin sibuk dalam membina aplikasi dengan tema gelap. Antara aplikasi yang telah pun tersedia dengan tema gelap ini ialah Youtube, Message, Contact, Phone dan Android yang akan datang, Android Q.

Terbaru, anda boleh mula menggunakan aplikasi Google Calendar dengan tema gelap ini.

Sama seperti aplikasi Google yang lain, ianya tidak menggunakan warna hitam yang sebenar. Namun, ia menggunakan pelbagai warna kelabu gelap dengan warna-warna lain yang telah digelapkan.

Pengguna boleh menukar kepada mod gelap ini dengan pergi ke Tetapan> Umum> Tema. Pada Android Q pula, pengguna akan dapat menghidup atau mematikan tema tersebut dengan menetapkan tema gelap pada keseluruhan antara muka telefon.

Jika pengguna tidak mahu Calendar mengikuti tema antara muka, mereka juga boleh menghidup atau mematikan tema gelap dengan tetapan pada aplikasi.

Pengguna dijangka boleh menggunakan tema gelap pada Calendar bermula pada 16 Mei 2019 dan mereka perlu memiliki versi terkini aplikasi Google Calendar untuk mendapatkannya.

Jika anda sudah memiliki Google Calendar versi terkini tetapi masih tidak boleh mengaktifkannya, anda boleh cuba sideload salinan dari APK Mirror untuk mendapatkan aplikasi tersebut dengan ciri tema gelap.

Sumber: XDA

BACA  Sistem eWallet Boost tergendala untuk kerja naik taraf pada 10 dan 11 Jun