fbpx

Perak Sasar Pengguna TikTok Untuk Pacu Sektor Pelancongan

Di Android, aplikasi TikTok sudahpun dipasang lebih 100 juta kali. Tidak hairanlah kerajaan perak melihatnya sebagai potensi untuk memancing pelancong ke negeri Perak. Itulah yang dikongsikan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian, dan Kebudayaan Perak, Tan Kar Hing bersempena Tahun Melawat Malaysia 2020.

Untuk tujuan tersebut, lebih banyak kandungan digital akan dihasilkan bagi tujuan dikongsikan ke pelbagai platform sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter, dan sebagainya. Medium permesejan Weibo dan Wechat juga akan dimanfaatkan kerana ia sangat terkenal di negara China.

Tan Kar Hing – sumber

Sosial media kini menjadi alat yang penting buat sesetengah orang ketika merancang percutian mereka. Disebabkan maklumat yang ada dalamnya adalah jenis crowdsource, mereka boleh lakukan banding beza untuk dapatkan hasil carian yang lebih bermakna, lebih-lebih lagi jika maklumat tersebut datangnya daripada sumber yang kredibel.

Peranan algoritma komputer juga dilihat mampu mempengaruhi pilihan tempat percutian. Tempat yang selalu dilawati akan dikesan oleh algoritma dan berkemungkinan besar dicadangkan kepada orang len dek kepopularan lokasi tersebut.

Sumber: Bernama

BACA  Digi perkenal pelan perayauan data yang lebih lama dan murah