Ibu bapa boleh kawal YouTube anak berusia 9 tahun ke atas dengan ciri baru ini

Youtube mengumumkan akan menyediakan ciri baru, khusus untuk anak-anak yang tidak lagi memerlukan kandungan YouTube Kids, tetapi baru bermula melangkah ke aplikasi Youtube sebenar.

Ciri ini diwujudkan untuk ibu bapa mengurus dan menghadkan anak-anak dari mengakses ke kandungan yang tidak sesuai dengan usia mereka. Malah ia juga membolehkan ibu bapa mengawal masa skrin dan aktiviti anak di YouTube, seperti memuat naik video atau meninggalkan komen.

Kandungan mengikut umur

Namun begitu, sebelum memulakannya, ibu bapa dan anak perlu ada akaun family link. Melalui ciri baru YouTube ini, ibu bapa boleh memilih 3 tetapan kandungan yang berbeza di YouTube untuk diberikan kepada anak-anak. Berikut merupakan antara tetapan yang disediakan.

1. Explore (jelajah)

Pilihan explore adalah sesuai dengan anak yang berusia 9 tahun ke atas. Mereka akan dapat menonton pelbagai jenis video yang sesuai untuk usia itu. Ia termasuklah vlog, tutorial, video permainan, klip muzik, berita, kandungan pendidikan, dan banyak lagi.

2. Explore More (jelajah lebih banyak)

Melalui explore more, anak-anak akan diberik pilihan kandungan yang sesuai untuk penonton berumur 13 tahun ke atas. Ia merangkumi akses ke rangkaian video yang lebih besar serta membolehkan streaming video dalam kategori yang sama dengan Explore.

3. Most of YouTube (sebilangan besar kandungan YouTube)

Tetapan most of YouTube akan membolehkan penonton akses hampir semua video di YouTube, kecuali untuk kandungan yang dilarang dia bawah usia 18 tahun.

YouTube Kids

Selain itu, sebagai langkah selamat untuk anak-anak kecil, ibu bapa boleh memuat turun aplikasi Youtube Kids. Melalui aplikasi ini, kandungan yang disediakan adalah sesuai dengan usia di bawah 13 tahun. Melaluinya juga, ibu bapa boleh tetapkan masa skrin untuk mendisplinkan anak.

[Sumber: TechCrunch, PhoneArena]