Isu kesihatan bateri iPhone 11 akan ditentukur semula dalam kemaskini iOS 14.5

Beberapa pengguna iPhone 11, iPhone 11 Pro dan iPhone 11 Pro Max dilaporkan tidak mendapat anggaran tahap kesihatan bateri mereka dengan tepat. Apple akan membaiki masalah ini di dalam kemaskini iOS 14.5 tidak lama lagi.

Menurut Apple, pepijat dalam menentukur tahap kesihatan bateri di beberapa telefon pintar siri iPhone 11, telah memberi anggaran yang salah. Ia antaranya menunjukkan penurunan drastik tahap bateri dan pengurangan prestasi. Ini sebenarnya tidak menunjukkan tahap kesihatan bateri yang sebenar.

Kemaskini iOS 14.5 yang akan datang, akan menentukur semula sistem laporan tahap kesihatan bateri di siri iPhone 11. Ini termasuk kapasiti maksimum dan kemampuan tertinggi prestasi bateri. Bagaimanapun, masa penentukuran semula ini berbeza bergantung kepada penggunaan peranti. Ia mungkin mengambil masa beberapa minggu.

Penentukuran semula kapasiti maksimum dan kemampuan prestasi puncak berlaku semasa kitaran pengisian biasa, dan proses ini mungkin memerlukan beberapa minggu. Peratusan kapasiti maksimum yang ditunjukkan tidak akan berubah semasa penentukuran semula. Kemampuan prestasi puncak mungkin dikemas kini, tetapi ini mungkin tidak dapat dilihat oleh kebanyakan pengguna. Sekiranya mesej bateri terdegradasi sebelumnya ditampilkan, mesej ini akan dibuang setelah dikemas kini ke iOS 14.5.

Dalam beberapa kes, penentukuran semula mungkin tidak berjaya dan notis mengenainya akan dipaparkan. Apple menyatakan, pengguna mungkin mengalami isu terhadap bateri dan prestasi. Untuk ini, pengguna dinasihatkan untuk mengunjungi Penyedia Perkhidmatan Sah Apple (AASP) untuk menggantikan bateri kepada tahap prestasi sepenuhnya secara percuma.

[Sumber: MacRumors, Apple]