Nak jimat data tengok video? Guna YouTube Go

YouTube sering menjadi punca utama kehabisan data di telefon pintar. Awal tahun ini, Google memperkenalkan YouTube Go bermula dari India yang memberikan lebih kawalan data. Tidak lama lagi, pengguna di Malaysia juga boleh mula menggunakan YouTube Go.

Tetapi jika anda gemarkan cabaran, anda boleh cuba memuat turun versi BETA YouTube Go sekarang. Tanggung risiko sendiri kalau nak guna. Satu lagi, untuk keselamatan pastikan ia dari Google Playstore. Muat turunnya di sini.

Dengan menggunakan YouTube Go, anda boleh mengawal penggunaan data. Bagaimana?

Ia akan memaparkan previu bergambar terlebih dahulu apabila anda klik pada video yang ingin ditonton. Kemudian, ia akan memberi pilihan resolusi yang ingin dipaparkan dengan saiz data yang akan digunakan. Jadi anda pilih resolusi berdasarkan saiz fail, banyak mana data ingin anda gunakan.

Video ini kemudian akan disimpan di dalam peranti dan boleh ditonton tanpa internet. Lebih baik lagi, anda turut boleh berkongsi video yang telah dimuat turun dengan rakan berhampiran, juga tanpa memerlukan internet.

Bagaimanapun, YouTube Go kelihatan mempunyai banyak kekurangan berbanding aplikasi mudah alih YouTube asal. Ia tidak memiliki Playlist, Trending, Subscription tetapi masih ada Watch History. Ia juga tidak boleh di-cast ke skrin besar.

Tetapi paling penting, penggunaan data dalam kawalan anda. Jika berminat untuk mencuba sebelum ia dilancarkan sepenuhnya, muat turunnya di sini. Pastikan ia di Google Playstore, bukan dari sumber lain.

BACA  Penyebar Munafik 2 secara haram di Facebook di denda RM100,000