Spesifikasi OPPO A3s agak berbaloi dengan harga di bawah RM600

Jarang kita lihat OPPO menjual telefon pintarnya pada harga yang berbaloi dengan spesifikasi. Tetapi telefon pintar OPPO A3s yang baru ini, nampaknya agak menarik untuk diteliti dengan lebih mendalam.

Bermula dengan bahagian kamera, OPPO A3s memiliki dwi kamera belakang 13MP+2MP di samping kamera hadapan 8MP. OPPO yang memang terkenal sebagai pakar swafoto melengkapkan kamera ini dengan teknologi AI Beautification 2.0 untuk menghasilkan swafoto yang lebih cantik.

Bateri di dalam OPPO A3s sangat besar, dengan kapasiti 4,230mAh. Tidak pula dimaklumkan sokongan pengecasan pantas, tetapi dengan harga ini kita boleh jangka ia tidak menyokong pengecasan VOOC.

Skrin OPPO A3s juga sangat lebar. Ia berukuran 6.2-inci dengan nisbah skrin-ke-badan 88.8%, tetapi resolusinya hanya HD+ 1520×720 sahaja. Ia juga memiliki takuk di atas untuk memberi lebih ruang kepada skrin.

OPPO menggunakan cip Snapdragon 450 8-teras untuk OPPO A3s ini. Tetapi hanya 2GB RAM dan 16GB storan dalaman sahaja yang dimuatkan di dalamnya. Ia memiliki tiga slot kad, dua untuk kad sim dan satu lagi untuk kad mikroSD.

Sebagai telefon pintar baru, OPPO A3s menggunakan sistem operasi Android 8.1 Oreo bersama antaramuka ColorOS 5.1. Tiada pengimbas capjari fizikal terdapat telefon ini, tetapi ia menyokong pengecaman wajah untuk membuka kunci skrin.

OPPO A3s datang dalam dua warna, Biru Gelap dan Merah Menyala. Harganya pula telah ditetapkan pada RM599 sahaja. Ia akan mula dijual bermula dari 19 Julai 2018, dan boleh didapati dari Stor Konsep OPPO, pengedar sah OPPO serta dalam talian di Stor Online OPPO dan juga di 11street, Lazada dan Shopee.

Dengan harga dan spesifikasi begini, OPPO A3s dilihat boleh bersaing dalam pasaran Nokia 3.1 serta Xiaomi Redmi 5.