fbpx

Xiaomi mahu perkenal kamera 48MP tahun depan

Rasanya perlumbaan Megapiksel besar di kamera sudah berkurangan tahun ini. Tetapi Xiaomi nampaknya ada pelan untuk melancarkan kamera 48MP di telefon pintar keluarannya tahun depan.

Perkara ini dikongsi oleh Presiden Xiaomi, Lin Bin di laman media sosial weibo miliknya. Ia turut terpapar di laman twitter Donovan Sung, Pengarah Pengurusan Produk Xiaomi.

Mereka memuat naik sebuah gambar kamera belakang di telefon pintar, dengan label 48MP padanya. Tiada maklumat lain diperkatakan bersama gambar tersebut, melainkan ia akan dilancarkan pada Januari 2019.

Khabar angin di internet mengatakan, kamera ini akan datang dalam pasamgan 2 atau 3 lensa. Dari gambar yang dikongsi itu, kelihatan seperti kaca menjadi pilihan hiasan di belakang telefon tersebut.

Jika benar perancangan Xiaomi ini, mereka akan menjadi yang pertama melancarkan telefon pintar dengan kamera 48MP. Sumber turut menyatakan, Xiaomi mungkin menggunakan sensor Sony IMX586 atau Samsung ISOCELL GM1-48MP.

Rekod Megapiksel masih dipegang oleh Nokia Lumia 1020 dengan 41MP. Ia diikuti oleh Huawei P20 Pro dan Mate 20 Pro dengan lensa utama 40MP.

Adakah kamera ini akan dipasang pada Mi 9 atau ia satu lagi model baru dari Xiaomi? Adakah ia juga akan menjadi yang pertama dilancarkan bersama cip Qualcomm Snapdragon 855 yang baru sahaja diumumkan kinggu lepas?

Kema tunggu pemgumuman rasmi dari Xiaomi. Mungkin tahun depan. Lama lagi ya.

[Sumber: Weibo, GizmoChina]

BACA  Xiaomi CC9 Pro tampil dengan gabungan lima kamera berkuasa 108MP pertama di dunia