Notifikasi terbaru Play Store bantu pengguna jimat storan

Banyak pengguna telefon pintar pasti akan memasang pelbagai aplikasi seperti aplikasi edit gambar, edit video, permainan video serta aplikasi sosial ke dalam telefon pintar mereka. Namun, tidak ke semua aplikasi tersebut akan digunakan pada kehidupan seharian.

Sekaligus, aplikasi yang jarang digunakan itu, akan terus terkubur di dalam telefon pintar dan ianya akan membuatkan memori telefon menjadi penuh.

Baru-baru ini terdapat beberapa pengguna yang menerima notifikasi dari Play Store memberitahu bahawa mereka boleh membuang mana-mana aplikasi yang tidak digunakan lagi.

Jika pengguna menekan notifikasi tersebut, mereka akan dibawa ke bahagian Notifikasi pada Play Store. Di situ, mereka boleh menekan sekali lagi untuk melihat senarai aplikasi yang jarang digunakan.

Pada bahagian tersebut juga, Play Store akan menunjukkan jumlah ruang yang telah anda simpan untuk setiap aplikasi yang dipilih untuk dibuang.

Walau bagaimanapun, ciri yang ada pada Play Store itu bukanlah sebuah ciri yang baru, tetapi ianya dikatakan seperti itu kerana mesej yang muncul pada ruang notifikasi pada telefon pintar si pengguna.

Ianya merupakan sebuah ciri yang bagus bagi memperingatkan pengguna beberapa aplikasi yang jarang digunakan supaya aplikasi tersebut boleh dibuang serta dapat menjimatkan ruang memori telefon pengguna.

Sumber: Android Police

BACA  Teknologi AI Samsung Ini Mampu Jana Animasi Daripada 1 Gambar Selfie