fbpx

Telefon pintar dari TikTok? Biar betul!

Sebelum ini, terdapat beberapa syarikat pembangun aplikasi seperti Facebook dan Amazon cuba untuk melancarkan telefon mereka sendiri, tetapi gagal.

Terbaru, aplikasi Tiktok juga turut akan mengikut jejak langkah dua aplikasi tadi apabila ByteDance, syarikat disebalik TikTok, dikhabarkan sedang membangunkan telefon pintar mereka sendiri.

Menurut laporan Financial Times, telefon tersebut bakal tersedia dengan aplikasi dari ByteDance sendiri. Antara aplikasi tersebut adalah aplikasi TikTok, aplikasi berita Jinri Toutiao dan sebuah pensrtiman muzik yang belum dilancarkan lagi.

Syarikat yang berpusat di Beijing itu, sudah pun membuat perjanjian dengan pembangun telefon, Smartisan pada awal tahun ini.

Walau bagaimanapun, tiada maklumat lengkap mengenai spesifikasi dan rekaan telefon mahupun pasaran yang disasarkan.

Seperti Facebook, mereka sebelum ini pernah cuba membangunkan telefon pintar yang tersedia dengan aplikasi khas. Namun ia gagal kerana selain daripada tersedia dengan aplikasi khas Facebook, ia tidak menghalang pengguna untuk menggunakan aplikasi Facebook pada telefon pintar lain.

Jadi, adakah telefon pintar dari TikTok ini mempunyai cara untuk mengatasi masalah yang pernah dihadapi oleh Facebook? Adakah ia bakal menerima nasib yang sama?

Sumber: The Verge

BACA  Honor 9X miliki kuasa Kirin 810 serta kamera boleh sembunyi