Jumlah hari semenjak PKP dilaksanakan

HARI

PKP bermula pada: 18 Mac, 2020

PKPP dijangka tamat dalam

HARI

PKPP dijangka ditamatkan pada 31 Dec, 2020

Ikuti liputan COVID‑19 kami di sini

Kabel Lightning baru di iPhone 12 tidak mudah patah dan lebih tahan lasak

Agak heboh bila timbul ura-ura mengatakan Apple tidak akan menyertakan kepala pengecas di dalam kotak telefon pintar terbaru mereka tidak lama lagi, iPhone 12. Kini timbul pula khabar angin baru lebih kencang, memperkatakan tentang kabel pengecas pula.

Seorang pembocor berita yang banyak membawakan cerita yang tepat, berkongsi satu kicauan tentang kabel Lightning baru yang sedang dibangunkan Apple. Kabel tersebut tidak lagi menggunakan sambungan USB-A ke Lightning, sebaliknya berubah kepada sambungan USB-C ke Lightning. Masih dengan Lightning, tidak berubah dengan kabel USB-C ke USB-C seperti iPad yang baru.

Tetapi lebih menarik lagi adalah kabel tersebut bukan dari jenis plastik lagi. Kabel tersebut dibalut dengan jaringan kain bersirat, diketahui lebih tahan lasak untuk digunakan. Selama ini, kabel pengecas iPhone terkenal mudah patah di hujungnya, menjadikan bahagian dalaman terbongkar dan membuatkan ia rosak dan tidak lagi boleh digunakan.

Sumber: Sophia Cannon

Dari berita ini, Apple dilihat akan mengekalkan port Lightning pada iPhone 12 dan tidak berubah ke USB-C lagi. Tetapi kali ini, kabel yang disertakan lebih berkualiti dari sebelumnya.

Apple ada membuat kajian dengan meminta pengguna iPhone menjawab soalan, apa yang mereka buat terhadap kepala pengecas. Dilihat sebagai cara mengetahui adakah pengguna benar-benar menggunakan kepala pengecas yang datang di dalam kotak. Kabel baru ini cara Apple untuk mengurangkan marah pengguna jika kepala pengecas dibuang dari kotak?

Sumber: 9to5mac

BACA  Lihat Galaxy Note 20 Ultra Exynos tewas ditangan varian Snapdragon