Lagi aplikasi jimat data muncul, kali ini Twitter Lite

Walaupun data mudah alih semakin murah, aplikasi yang jimat data menjadi trend terkini pembangun aplikasi. Awal tahun ini Twitter memperkenalkan versi pelayar Twitter Lite. Kini Twitter Lite boleh didapati sebagai aplikasi mudah alih di 25 negara, termasuk Malaysia.

Twitter Lite boleh dimuat turun menerusi Google Playstore dengan saiz yang amat minimal, tidak sampai 3MB. Ia disasarkan untuk paparan yang lancar walaupun di rangkaian 2G dan 3G, dengan penggunaan data yang minima serta muat turun gambar dan video terpilih.

Secara kasar, antaramuka Twitter Lite tidak banyak berbeza dengan versi penuh. Malah, semua fungsi turut boleh digunakan di dalam Twitter Lite seperti Trending, Highlight, carian GIF dan Messages.

25 negara yang boleh memuat turun aplikasi Twitter Lite di Google Playstore adalah: Afrika Selatan, Algeria, Bangladesh, Bolivia, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Filipina, Israel, Kazakhstan, Mexico, Malaysia, Mesir, Nigeria, Nepal, Panama, Peru, Serbia, El Salvador, Thailand, Tunisia, Tanzania, dan Venezuela.

Jika tidak dapat menggunakan aplikasi ini, orang ramai masih boleh menggunakan versi pelayar menerusi pautan mobile.twitter.com.

[Sumber: Twitter]